BUS ленти в София - мижав контрол

Нормативна уредба - Закон за движение по пътищата, правилник за прилагането му, нарушения, актове и наказателни постановления. Глоби и административни мерки и обжалване.
Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот Vlad777 » Пет 28 юни 2024 12:09


Отварям една тема, която за мен е интересна.

Започвам с предистория - ежедневно наблюдавам нарушители на БУС лентите - не един и двама. През миналите 2 години съм подал десетки сигнали за паркирали автомобили в бус лентите в София и то на места, където има монтирани камери. Говорил съм с КАТ, Контактен център на Столична община, Столичен Инспекторат, СДВР, РПУ, 112, Дирекция Транспорт в СО и вече и аз не знам дали не пропускам някой.

В крайна сметка изпратих запитване по ЗДОИ до общината с 10 въпроса и получих следните отговори. Следващото ще е до МВР.

:question Колко камери се използват за контрол на бус лентите в София? Колко от тях са технически изправни и функционират нормално към днешна дата?
:arrow Към месец май 2024 г, Столична община е монтирала и поддържа в изправност 216 бр. камери за контрол на движението в бус лентите на територията на гр. София.

:question Има ли автоматизирана компютърна система, която позволява отчитането на нарушителите по регистрационен номер на автомобила, без човешка намеса, както при камерите за превишена скорост?
:arrow Съгласно действащата нормативна уредба МВР е единствения контролен орган по спазването на ЗДвП и въведените правила за движение. Въпреки това, СО е изградила система за видеоконтрол на движението на ППС в бус лентите. Системата разпознава и записва регистрационните номера на всички МПС. Към момента системата изисква допълнителна обработка на данните с цел отсяване на нарушителите от засечените ППС със специален режим на движение или ППС извършващи превоз на ученици и пътници, които съгласно нормативната уредба имат право на движение в бус лентите.

:question Какъв процент успеваемост има такава система? Има ли пропуснати нарушители, които системата не е отчела? Има ли последващ контрол и как се осъществява той?
:arrow Разпознаваемостта на регистрационните номера, респективно засичането на преминалите превозни средства, е над 90 %.

:question Колко човека персонал са ангажирани с наблюдение и констатация на нарушителите, преглед на записите и оформяне на документите за подаване към КАТ? Това основна дейност ли е на тези хора, или допълнително задължение, което се неглижира?
:arrow Четири служителя на Столична община извършват периодична обработка на данните от системата за видеонаблюдение, като това е една от многото дейности, които те изпълняват, свързани с контролирането и подпомагането на трафика на територията на гр. София.

:question Колко нарушителя са констатирани месечно за всеки един от последните 12 месеца от май 2023 до април 2024 включително? Каква е тенденцията?
:arrow За 2023г. са обработени 2500 бр., до момента за 2024г. - 1105бр. снимки с прилежащи видеоклипове от преминаването на нарушителите в обхвата на съответната камера. Информацията е записана на дискове и изпратена с придружително писмо към отдел „Пътна полиция” при СДВР.

:question За какъв процент от тези нарушители са предприети действия по налагане на санкции? Колко са обработени и изпратени към КАТ?
:arrow Информацията не е налична в Столична община, запитването следва да е към отдел „Пътна полиция” при СДВР.

:question На какъв процент от тези нарушители реално са наложени санкции- издадени фишове, актове, глоби?
:arrow Информацията не е налична в Столична община, запитването следва да е към отдел „Пътна полиция” при СДВР.

Има ли Столична община програма за модернизация и усъвършенстване на системата за контрол и на какъв етап е? Има ли поставени срокове и конкретни параметри, които трябва да бъдат изпълнени? Кой е персонално отговорен за реализацията?
:arrow Системата за видеоконтрол е предвидено да бъде надградена, чрез инсталацията на софтуерен продукт, който ще извършва автоматично всички необходими проверки и процеса по набавяне на необходимите данни за налагането на санкция на нарушителите.

:question Какво се прави за подобряване на комуникацията между Столична община и СДВР-КАТ и получаване на отчетност и обратна връзка, относно реализацията на наказателната отговорност на нарушителите?
:arrow Столична община, преди повече от 5 години, е изградила необходимите комуникационни канали, чрез който осигурява достъп на МВР до чистия видео поток от всички камери , както и достъп в реално време до мета данните от системата за видеонаблюдение, във вид и формат съгласно изискванията на МВР.

:question Планират ли се предложения за законодателни промени, които да позволят ускорена процедура по установяване на нарушителите и налагане на глоби?
:arrow От 2020г. Столична община участва в работни групи и е изготвила и изпратила становища, заедно с Национално сдружение на общините в Република България, на базата на които в 48-то Народно Събрание е внесено предложение за изменение на ЗДвП.
Прикачени файлове
dec13-2023.jpg
12:35 ч. на 13 дек 2023 г. паркирани под камера




Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот Vlad777 » Пет 28 юни 2024 12:21


Какво ми прави впечатление:
1. МВР е единствения контролен орган по спазването на ЗДвП и въведените правила за движение.
2. Столична община, преди повече от 5 години, е изградила необходимите комуникационни канали, чрез които осигурява достъп на МВР до чистия видео поток от всички камери
3. За 2023 г. са подадени към МВР (въпреки че имат самите те достъп), 2500 сигнала или 208 на месец. Това от 216 камери - т.е. всяка камера в София е заснела средно по 1 нарушител месечно :mhihi
4. Според публикация в медиите от декември 2023 г:
досега през 2023 г. вече са написани 242 фиша и са издадени 169 наказателни постановления.

:arrow Тоест от получените 2500 сигнала за 2023 г., МВР е глобило 242 (до декември) :h020


216 камери в София за 20 милиона лева са довели до 242 глобени за 2023 г. :a045 Броят на глобените естествено не е официално потвърден от МВР, но като цяло - това е картинката. Ако се съберем 5 човека с телефони, 242 нарушителя ще ги снимаме лично само за няколко часа на ключови места в София, а КАТ толкова успява да глоби от записи от 216 камери за цяла година!


Потребителски аватар
railfan
Мнения: 1112
Регистриран на: Вто 13 сеп 2016 17:19
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBAB 2009

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот railfan » Пет 28 юни 2024 12:26


Грубо казано 1 на 10 нарушители получава глоба.
Според мен проблемът е, че през 21 век все още има човешка намеса в това и се чака някой да погледне и издаде глоба. Няма автоматика, затова и глобите не се събират в 90%
На мен ми прави и друго впечатление обаче - не посочват конкретно кой е отговорен за надграждането на системата, както и срок това да се случи. Това значи, че автоматика скоро няма да има.
Мила родна картинка.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот Vlad777 » Пет 28 юни 2024 12:43


railfan написа:Грубо казано 1 на 10 нарушители получава глоба.
1 от 10 от обработените от Столична община. А реалните нарушители според мен са поне 20 пъти повече. Т.е. глобените са 1 на 200.


powerade
Мнения: 1083
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот powerade » Пет 28 юни 2024 12:48


А имат всичко, и камери, и софтуери, само трябва някой да го направи. Между другото камерите на КАТ (и триногите, и стационарните) вече явно са дооооста бързички (бяха ме снимали на една хранилка 21.06. петък, на 24.06. понеделник бяха пратили глобата електронно вече. Та така.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6357
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот ktamen » Пет 28 юни 2024 14:40


Vlad777 написа:
допълнителна обработка на данните с цел отсяване на нарушителите от засечените

Преди 15 години един познат си купи пасат, продавачът му казал, че регистрационния номер е в специален списък за по-равни другари, дето не подлежат на глоби. За десетте години, в които си караше пасата не му е дошла нито една честитка. Ама го смени с по-нов модел пак пасат, ама без готин номер и честитките започнали да си пристигат съвсем регулярно и редовно.
Едва ли някой знае колко е бройката на тези готини рег номера и затова съм песимист, че каквато и да е автоматична система ще проработи без преди това да се изрине цялата помия трупана с десетилетия.


Потребителски аватар
DoH_KuXoT
Мнения: 6245
Регистриран на: Пон 12 сеп 2005 14:01
Автомобил:
Двигател:

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот DoH_KuXoT » Пет 28 юни 2024 14:43


Трябваше още един въпрос да има към институциите, "кога ще бъде разрешено на мотоциклети да се движат в бус лентите? "


Потребителски аватар
railfan
Мнения: 1112
Регистриран на: Вто 13 сеп 2016 17:19
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBAB 2009

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот railfan » Пет 28 юни 2024 14:50


А защо този въпрос стои на дневен ред, мотоциклетите нямат работа в бус лентите.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1666
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил:
Двигател: CFMA
Местоположение: София

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот fur1ous » Пет 28 юни 2024 14:54


DoH_KuXoT написа:Трябваше още един въпрос да има към институциите, "кога ще бъде разрешено на мотоциклети да се движат в бус лентите? "


Защото името е Бус ленти, а не лента за мотоциклети..

Не знам защо 95% от мотористите са си помислили,че винаги са с предимство пред колите и всички останали и всеки им е длъжен да ги пази и да им дава път. Съжалявам, но не.

По темата:

Аз все си мислех,че тия камери работят автоматично, ама явно съм грешал.
Мислех,че е направено културно и в системата са вкарани номерата на спец. автомобили и автобусите които имат право да преминат, за всички други - глоба.
Е явно съм грешал и всичко е побългарено за съжаление.
Дано го оправят, ама щом толкова време не са го пипнали нещо силно ме съмнява..


Потребителски аватар
Gendidy
Мнения: 21
Регистриран на: Чет 13 ное 2014 15:25
Автомобил: VW Passat B6 VR6 4motion
Двигател: AXZ 2007

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот Gendidy » Пет 28 юни 2024 14:57


railfan написа:А защо този въпрос стои на дневен ред, мотоциклетите нямат работа в бус лентите.


Не съм съгласен, по-безопасно и за мотористите и за тряфика като цяло ще е позволението на моторите да се движат в буслентите. Естествено само, ако спазват ограниченията на скоростта.


Потребителски аватар
railfan
Мнения: 1112
Регистриран на: Вто 13 сеп 2016 17:19
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBAB 2009

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот railfan » Пет 28 юни 2024 15:03


Разбирай: да се изсилват на доста по-празните бус ленти? Знаем ги колко са по спазването точно на скоростните ограничения. Айде нЕма нужда. Нищо лично към мотоциклетистите ако тук има такива.
Който го е страх на мечки - не ходи в гората, бус лентите са за градския транспорт + полиция, линейка, пожарна и гражданска защита на сирени.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот Vlad777 » Пет 28 юни 2024 15:04


Моля да не се отклоняваме от темата. Движението на мотоциклети в бус лентите не е нито в компетенциите на СО, нито на МВР, защото изисква законови промени, които са за Народното събрание и към момента е пожелателно, но не е регламентирано.

В случая темата е за лисата на интерес и контрол от страна на институциите за закони, които са приети и видимо НЕ се спазват. Оказва се, че БУС лентите са се превърнали във VIP ленти.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 10068
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот group® » Пет 28 юни 2024 18:18


Този и много други проглеми ще се решат с една проста и 'лесна'* стъпка - промяна в закона за движение по пътищата, която дава право на общините да налат глоби, на база видеоконтрол.
As simple as that.


*фактически лесна, практически невъзможна. Просто защото няма МВР-ту да контролира всичко. А знаем, колко е важно това.


Едит:
Адмирации за Владо и за желанието му да рине лайната!!!
Автофорум сме и не искам да политизирам темата. Затова ще се огранича в сферата на пътната опасност и фактът, че МВР 30 и кусур години преход бездейства по този въпрос. И не толкова заради интереси, колкото заради некомпетентност и мързел!
Това е истината, за съжаление.
Опъвали чадъри на нарушители и т.н.
Лично съм го виждал същото и в САЩ.
Не е това проблемът!

Проато когато стане поредния случай, поредното загинало на пътя дете, те правят едно и също. Насочва се вниманието към превишената скорост и проверки за алкохол и наркотици.
Това е най-лесното. Да не говорим, че е най далавера...
И те само това правят.

Когато пресичането на непрекъснати ленти, спирането на пешеходни пътеки, обратните завои, смяната на ленти без мигач и т.н. 'дреболии' дойдат на дневен ред, тогава ще се подобри нещо.
А общините имат най-голяма сила там, заради камерите.
Мързеливите МВР гледат такива нарушения и не правят нищо.

Това е истината, за мен.
Затова и адмирирам обръщане на внимание на всяко едно от т.нар. 'дребни нарушения'.


EvgeniiOnegin
Мнения: 93
Регистриран на: Нед 18 окт 2020 8:44
Автомобил: cc
Двигател:

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот EvgeniiOnegin » Пет 28 юни 2024 18:49


Значи заради тия бус ленти в час-пик стават километрични задръствания, а се оказва, че каращите в нарушение по тях, не биват глобявани.
Винаги съм се възмущавал докато кисна например в задръстване на цариградско в посока център около 5:30, че има коли, които минават в бус лентата и досега утехата ми беше, че ги глобяват.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 10068
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: BUS ленти в София - мижав контрол

Мнениеот group® » Пет 28 юни 2024 19:15


EvgeniiOnegin написа:Значи заради тия бус ленти в час-пик стават километрични задръствания...

Задръствания стават само и единствено заради ниската култура и сливане на ленти!

Може да се почете доста по темата и за т.нар. phantom traffic.
Цариградско е типичен пример за това.



Върни се в “ЗДвП, нарушения, глоби, обжалване”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 27 госта