Макларън се размина с глоба от 100 милиона долара и отнети точки
13.09.2007
Спорт НетИнфо
Моторни|Статистика
Рон Денис се изпоти доста по време на заседанието на ФИА в Париж
Временно класиране при конструкторите след наказанието
1. Ферари - 143 точки
2. БМВ Заубер - 86
3. Рено - 38
4. Уилямс - Тойота - 25
5. Редбул - Рено - 16
6. Тойота - 12
7. Супер Агури - Хонда - 4
8. Хонда - 2 точки
коментирай във форума: Формула 1
Тимът на Макларън-Мерцедес запази мястото си в световния шампионат на Формула 1, а не бе изхвърлен, каквато информация изтече по-рано днес. Британо-германският тим ще плати рекордна глоба от 100 милиона долара, а освен това му бяха отнети всички спечелени точки при конструкторите през 2007 година. Това е решението на 26-членния Световен автомобилен съвет на ФИА по аферата с шпионажа от страна на Макларън-Мерцедес спрямо Ферари след многочасово заседание в щабквартирата на ФИА в Париж.
Пилотите Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо - съответно първи и втори в класирането при пилотите, няма да бъдат наказвани с лишаване от точки. ФИА забранява също представители на Макларън да се качват на подиума при евентуална победа на някои от двамата им пилоти в оставащите стартове. За евентуални бъдещи последствия през следващата година ще се вземе решение през декември.
От ФИА обявиха също, много внимателно ще изследват болида на Макларън за сезон 2008, който предстои да излезе скоро на пистата и при откриване на нередности ще наложат нови наказания за предстоящия сезон.
Макларън бе разследван заради притежанието на 780 страници секретна информация на конкурентния тим на Ферари. Данните са били предадени от бившия главен механик в "скудерията" Найджъл Степни на уволнения от Макларън сред разразяването на скандала дизайнер Майк Коулън. В британския тим отричаха да са използвали информацията, а шефът на тима Рон Денис дори обяви, че не е знаел за нея.
"Във Ферари сме доволни, че истината вече излезе на бял свят", заявиха от ръководството на "скудерията" по повод наказанието на Макларън-Мерцедес, което изстреля Ферари на върха в класирането при при конструкторите. Това на практика означава, че Ферари почти си осигури световната титла при конструкторите четири старта преди края на шампионата във Формула 1.
Шок, разочарование и желание за реабилитация лъхаше от първите изказвания на представителите на наказания тим на Макларън-Мерцедес.
"Наказанието е истински шок за нас, както и за цялата аудитория на Формула 1. Не го приемаме и ще се борим с всички законни средства срещу него. Но най-напред ще се опитаме да спечелим двойна победа на "Спа" в неделя, което според мен, ще бъде най-добрата реакция", заяви шефът на отдела за автомобилни спортове в партньора на Макларън Мерцедес Норберт Хауг.
Шефът на Макларън Рон Денис също пусна официална декларация.
"Най-важното за нас е, че оставаме в шампионата и в неделя сме отново на пистата. Това означава, че нашите пилоти продължават битката за титлата. Въпреки всичко, аз не приемам за заслужени наложените ни наказания. Днес представихме пред ФИА достатъчно доказателства, че не сме използвали никаква информация от друг тим, за да получим предимство. Членовете на Световния автомобилен съвет получиха официални свидетелства от пилотите ни Фернандо Алонсо, Люис Хамилтън и Педро де ла Роса, че никаква информация от Ферари не е била използвана в работата им в Макларън. Същите категорични свидетелски показания даде и целият ни инженерен щаб - общо 140 души. Никога не сме отричали факта, че информация от Ферари е била в лично разположение на един от нашите служители.
Това означава ли, че е използвана от Макларън? Категорично не. Доказателства за противното така и не бяха представени до този момент. Истинският въпрос е защо Степни и Коулън са трупали у себе си такава информация? Ние също сме озадачени, но както стана ясно днес, двамата са се опитали да започнат работа в Тойота и Хонда благодарение на притежаваната от тях информация. Макларън никога не е използвал тази информация, имаме най-добрите пилоти на решетката и сме амбицирани докрай да спечелим шампионата", се казва в изявлението на Рон Денис.
Хронология на скандала
1 февруари - техническият отговорник в тима на Ферари Найджъл Степни разкрива официално, че си търси нов отбор в знак на несъгласие с напускането на техническия директор Рос Браун.
21 юни - Ферари започва дело в съда в Модена срещу Степни, който от своя страна обвинява италианския тим в очерняща кампания
3 юли - Макларън-Мерцедес отстранява от длъжност главния си
конструктор Майк Коулан, след като полицията открива в дома му
поверителна информация от боксовете на Ферари, които от своя страна обвиняват открито Найджъл Степни в кражбата на поверителните данни; Степни отрича.
4 юли - Макларън-Мерцедес обявява, че въпросните откраднати данни не са изпозвани в разработката на техните болиди и кани в боксовете на тима експерти на ФИА да направят обстойна проверка, която да докаже това.
6 юли - Друг отбор от Формула 1 - Хонда, разкрива, че Степни и Коулан са се обадили да си търсят работа, но не са предлагали в замяна откраднатите от Ферари данни.
10 юли - делото на Ферари срещу Майк Коулан влиза във Върховния съд в Лондон, където италианците доказват с факти, че преди да бъде отстранен от работа, бившият служител на Макларън-Мерцедес е копирал и съхранявал секретни данни от бокса на тима в обем 780 страници, които се пазели в два компютърни диска.
11 юли - Найджъл Степни дава клетвени показания в Лондон, които се отнасят само до делото срещу Коулан в Англия, но не из а това в Италия, което се води от Ферари срещу самия Степни.
12 юли - ФИА повдига официално обвинение срещу Макларън- Мерцедес и привиква представители на тима на извънредна среща на Съвета на организацията в Париж. От своя страна англичаните изразяват официално "изключителното си разочарование".
16 юли - Макларън-Мерцедес обявява официално, че преди обиска от 3 юли не са знаели, че бившият им главен конструктор Коулан е притежавал секретни данни на Ферари, следователно е невъзможно да са се възползвали от тях.
26 юли - Съветът на ФИА признава отбора на Макларън-Мерцедес за виновен по обвинението за притежаване на секретна информация на конкурентите от Ферари, но поради липса на доказателства, че англичаните са се възползвали от данните, санкцията е предупреждение за изваждане от шампионата на Формула 1. Това вбесява щаба на Ферари.
31 юли - След протест на Ферари ФИА нарежда на своя Съвет отново да разгледа случая, като по-късно арбитражът е насрочен за 13 септември.
5 септември - ФИА обявява, че разполага с нови доказателства по случая и потвърждава датата на арбитража.
7 септември - ФИА обявява, че официално е предупредила пилотите на Макларън-Мерцедес Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо, че ги чакат "сериозни последствия", ако не дадат писмени показания и не сътрудничат на разследването.
8 септември - Представителите на италианската прокуратура посещават боксовете на Макларън-Мерцедес на пистата Монца преди старта за Гран при на Италия, като официално уведомяват шефовете на тима, че са обект на разследване. В очакване на наказанието, феновете на Алонсо издигат лозунги срещу шефовете на Макларън.
13 септември - Съветът на ФИА гледа за втори път случая с "шпионския скандал". Макларън Мерцедес са глобени със 100 милиона долара и сa наказани с отнемане на точките при конструктурите.