Статийка за Кашата...
Уникален е често употребявана дума, и то в погрешен контекст. Това обаче не е така, когато говорим за новия "Нисан Кашкай". Като пътнически автомобил със SUV характеристики той успява да очарова със значителна доза уникални технологични решения в един консервативен сектор на автомобилостроенето. Новият "Нисан" е измислен така, че да бъде катализатор на промените. Напълно нов автомобил в напълно нов пазарен сектор. И както се оказва след проверката по пътищата - един много добре измислен модел.
"Кашкай" е с леко по-малки габарити от "Тойота" RAV4 и останалите компактни SUV автомобили. Въпреки това притежава тяхната практичност и комфорт, като прибавя неочаквана динамика и удоволствие от шофирането.
За да разберете кое всъщност прави "Кашкай" уникален, е по-лесно да се обясни какво не е той. Не е типичен високопроходим автомобил (SUV). Затова не е нито толкова дълъг, нито толкова висок. Но не е и качен на 4х4 платформа обикновен лек автомобил. Защото е по-голям и по-висок. Освен това е и по-широк и по-луксозен като изпълнение. Така, надут отвсякъде, изпълнен с възможно най-високо ниво на оборудване и прецизност, "Кашкай" е едно съчетание от много неща, но в крайна сметка е едно сполучливо цяло.
Динамичната външност се допълва от асиметричния интериор на автомобила. Основният акцент във вътрешното пространство е поставен върху оформянето на комфортна и елегантна среда едновременно за шофьора и пътниците. По-високата позиция на седалките създава усещането за сигурност, която предлагат типичните SUV. Наравно с това "Кашкай" притежава динамичните характеристики и лекота на управление на типичен хечбек. Усещането е наистина уникално за тези, които не си падат по SUV манията, но все пак искат да притежават едно проходимо и луксозно возило.
"Кашкай" се предлага на българския пазар с две и четири задвижващи колела и 3 двигателя - два бензинови и един дизелов. Базовите версии на двигателите започват с 1,6-литровия бензинов агрегат с мощност 115 к.с. Останалите два агрегата са с работен обем от 2,0 л и мощност 140 к.с. за бензиновия и 150 к.с. за дизеловия. Възможностите за избор на трансмисии са между 6-степенна механична и 6-степенна автоматична. Тестваният модел с автоматична кутия определено не е за спортно каране. Стартът е малко тромав, но пък набере ли веднъж, "Кашкай" се носи по пътя елегантно. Окачването е приятно меко и препраща към возията на луксозните лимузини.
Внимателно проектираният интериор изобилства от ниши за съхраняване на предмети. Това осигурява голяма практичност и функционалност на вътрешното пространство. Както при всички останали модели с марката "Нисан", така и при "Кашкай" технологичните решения имат конкретно приложение. В обширния списък със стандартни и допълнителни решения могат да се открият екстри като: панорамен стъклен покрив, автоматични светлини и чистачки, сателитна навигационна система, камера за паркиране и Bluetooth.
При 2,0-литровите версии "Кашкай" се предлага с електронно контролираната ALL-MODE 4x4 система на "Нисан". Технологията вече доказа своите възможности при модела X-TRAIL. Така системата за задвижване на четирите колела осигурява оптимално стабилна позиция на пътя при всяка ситуация и всякакъв терен.
Новият кросоувър е оборудван и с множество системи за активна безопасност като последно поколение ESP, ABS, асистент при продължително спиране при спускане и др. Оказва се, активната безопасност върви и с пасивната. Само преди дни излезе информацията, че "Кашкай" е получил максималния брой точки при удар при тестовете на EuroNCAP - 5 звезди и много допълнителни точки като бонус.
За кого е предназначен "Кашкай"? Хм, труден въпрос. Тъй като стана ясно, че е трудно да се каже какво точно е "Кашкай" (освен че е кръстен на иранско племе), вероятно и клиентите му би трябвало да са особен тип хора. Такива, които не си падат по традиционното, а искат нещо наистина интересно. Но този "Нисан" е точно такъв - от странното име до всеки детайл. Със сигурност след първото сядане зад волана това име трудно може да бъде забравено.
Статийка за тигана....
Пъргав като тигър, пълзящ като игуана.Година след премиерата му като прототип на изложението в Париж "Фолксваген Тигуан" стигна конвейера и готовият за серийно производство модел беше представен във Франкфурт през септември. Броени дни по-късно група български журналисти имаше възможност да тества новия модел на германците в Будапеща и околностите на унгарската столица.
Визията
Както можеше и да се очаква, по пътя от концепта до серийното производството "Тигуан" позагуби малко от първоначалния си чар, но въпреки това крайният резултат е изключително приятен за окото. Предницата има определено агресивно излъчване, предавано от формата на фаровете, подчертаната радиаторна решетка, преливаща неусетно в масивната броня.
Задните светлини също "гледат лошо", а чупка на вратата на багажника създава впечатлението, че бронята е доста по-огромна от реалните си размери. Цялостното излъчване на автомобила е динамично, като тук е моментът да се отбележи, че предницата на "Тигуан" е оформена различно, в зависимост от това дали модификацията е предназначена за сериозни офроуд изпитания или по-скоро за шофиране по нормален път.
Базовия модел може да преодолее баир с наклон 18 градуса, докато офроуд версията има с десет процента по-висок ъгъл на атака. Съответно високопроходимият "Тигуан" има скосен метален протектор на картера като на амфибия и защитни лайстни на вратите. Той е снабден и с офроуд програма, която разпределя въртящия момент оптимално към четирите колела, в зависимост от нуждите, и се грижи за безопасното спускане по стръмен наклон. Естествено возията на високопроходимата версия на модела е малко по-твърда, но комфортът пак е на добро ниво.
На борда
Оформлението на интериора на "Тигуан" напълно хармонизира с външното излъчване на колата. Забелязва се внимание към всеки детайл, използване на качествени материали, обособяването на нужното количество ниши, поставки и жабки (основната с охлаждаща функция, естествено). Седалките са удобни и анатомични, предните - с нужните регулации във всички посоки. Изключително добро впечатление ми направи семплото, но изключително функционално оформление на централната конзола с контролерите на вентилацията, аудиото и навигационната система, както и по-малките, но повече на брой вентилационни отвори.
Приборното табло също не крие загадки и е осветено в атрактивно светлосиньо. Единствената ми забележка тук е към прекалено дребните цифри на скалата на километража. С бордкомпютъра се борави лесно и интуитивно, като той предлага доста и разнообразна полезна информация.
Новият SUV на "Фолксваген" е дълъг 4.43 м, широк 1.81 м и висок 1.67 м. В него има място за петима души, а багажният обем варира от минимум 470 литра до 1510 литра със свалени облегалки на креслата от задния ред. Задните седалки на "Тигуан" са на релси и могат да се движат напред и назад, а облегалките им позволяват наклон от 23 градуса за по-комфортно пътуване. С колата могат да се превозват предмети с дължина до 2.5 метра, ако се свали облегалката на креслото до шофьора.
Тестът
Какво може офроуд версията на "Фолксваген Тигуан" в ръцете на професионалисти организаторите ни показаха на специално изграден от метални рампи полигон в центъра на историческия комплекс "Цитадела" в Будапеща. Колата демонстрира сигурно качване и спускане по умопомрачително стръмни наклони, преодоляваше неравности, движеше се на три и дори и на две гуми и т.н. На специално подготвена отсечка беше демонстрирана и системата за поддържане на зададената посока, дори когато малки препятствия (камъни или бабуни например) по трасето се опитват да отклонят автомобила.
На офроуд полигон край Вишеград имахме възможността сами да проверим способностите на "Тигуан", като и тук всъдеходът се представи отлично и надхвърли първоначалните ни очаквания. Освен проходимостта на автомобила заслужава отбелязване и фактът, че тежкото трасе се преодоляваше без проблем дори и от версиите с ръчна скоростна кутия, който спокойно се придвижваха със скоростта на човешки ход, при работа на мотора под 1000 оборота в минута.
Двигателите
Към момента всъдеходът на "Фолксваген" се предлага с два двигателя - бензинов с мощност 150 к.с, изстискани от работен обем от едва 1.4-литра, и двулитров дизел (140 к.с.). Те се комбинират с шестстепенна механична или шестстепенна автоматична трансмисия. И двата мотора са гъвкави и пъргави, като дори бензиновият спокойно "поема" още при 2000 оборота, убедихме се по време на теста на автомобила, като заслугата е на двата турбокомпресора. Обяснимо бензинът обаче има по-висок разход на гориво - 9.2 на сто километра в рамките на теста срещу 7.2 за дизела. Постепенно гамата ще бъде обогатена с още три двигателя - два бензинови (170 и 200 к.с.) и един дизел (170 к.с.).
Хитринките
"Фолксваген Тигуан" предлага серийно и като опция в зависимост от версията и различни хитринки. Най-голямата, разбира се, е събирането в един автомобил на комфорта, стабилността и динамиката на лека кола, вътрешния обем на ван и проходимостта на SUV. Полезна екстра е и вграденият теглич с товароносимост 2500 кг, който, когато не се използва, се прибира в пода на колата.
Акъла ни взе обаче парктроникът, който сигнализира на водача, ако край колата има достатъчно пространство за нейното паркиране, и сам я вкарва на избраното място. Наистина е странно, когато вдигнеш ръце от волана и само подаваш газ и спирачка, а колата сама се намести перфектно на свободното паркомясто.